Ciężarowe elektryki na próbach
W Polsce ruszyły pierwsze próby elektrycznych ciężarówek na stałych trasach.
Łukowska firma MBC Trans kupiła w lipcu Volvo FH Electric, który podpięty jest pod 24-tonową naczepę. Samochód będzie woził m.in. wodę do picia i objęty jest ośmioletnim złotym kontraktem serwisowym. NoLimit już ma flotę kilkunastu elektrycznych aut dostawczych, zakupy elektrycznych ciężarówek ogłosili: Dachser, DHL, Schenker i Rhenus.
Pierwszeństwo w próbach przypada jednak Ikea Industry oraz Raben Transport, które już jesienią 2022 roku rozpoczęły projekt pilotażowy wykorzystania elektrycznych ciężarówek w transporcie ciężkim na trasie Babimost–Zbąszynek, gdzie zlokalizowane są zakłady produkcyjne Ikei. Celem projektu jest oszczędność na ciężarówce około 80 ton CO2 rocznie, przy założeniu, że na jedną ciężarówkę przypada 12 kursów dziennie, ok. 60 tygodniowo, z możliwością zwiększania liczby przejazdów do 100.
Dyrektor zarządzająca Ikea Industry Zbąszynek Małgorzata Dobies-Turulska tłumaczy, że projekt realizowany przez Ikea Industry Zbąszynek jest w fazie pilotażowej. – Sprawdzamy w niej możliwości elektryfikacji pojazdów na szerszą skalę. Od października 2022 roku elektryczne ciężarówki realizują 12 kursów na dobę przez sześć dni w tygodniu pomiędzy fabrykami Ikea Industry w Zbąszynku i Babimoście, które dzieli dystans 12 km – wyjaśnia Dobies-Turulska.
Rok na przygotowanie infrastruktury...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta