Zarządzenia pokontrolne w ochronie środowiska
Sąd administracyjny nie bada legalności ustaleń faktycznych zawartych w protokole kontroli, ponieważ wtedy przedmiotem kontroli nie byłoby zarządzenie pokontrolne, ale dokument w postaci protokołu kontroli.
Według art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (DzU z 2023 r., poz. 824) na podstawie ustaleń kontroli wojewódzki inspektor ochrony środowiska może wydać zarządzenie pokontrolne do kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej lub osoby fizycznej.
Natomiast, jak stanowi ust. 2 tego artykułu, kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej lub kontrolowana osoba fizyczna, w terminie wyznaczonym w zarządzeniu pokontrolnym, mają obowiązek poinformowania wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o zakresie podjętych i zrealizowanych działań służących wyeliminowaniu wskazanych naruszeń.
Obowiązek informacyjny
Władczy charakter zarządzenia przejawia się w obowiązku informacyjnym jego adresata wynikającym z wskazanego powyżej przepisu, którego zaniechanie lub nieprawidłowe wykonanie jest wykroczeniem z art. 31a ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska.
Zarządzenia pokontrolne nie nakładają na ich adresatów obowiązków administracyjnoprawnych, które mogłyby być przedmiotem egzekucji administracyjnej. Obowiązek taki może na nich ciążyć na podstawie odrębnych przepisów oraz decyzji, ale jego samoistnym źródłem nie jest zarządzenie pokontrolne.
Dlatego też w orzecznictwie przyjmuje się, że zarządzenie pokontrolne jest aktem, który można określić jako akt o charakterze sygnalizacyjnym,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta