Zaliczka bez faktury
Podatnik nie musi już wystawiać faktur zaliczkowych, jeżeli otrzyma całość lub część zapłaty w tym samym miesiącu, w którym dokonał dostawy towarów lub wykonał usługę.
Od 1 września br. zmieniły się przepisy o fakturowaniu w zakresie dotyczącym zaliczek. Zasadą jest, że w razie otrzymania zaliczki przed dostawą towarów lub wykonaniem usługi, powinna zostać wystawiona faktura (art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT). Ustawa określa przy tym przypadki, w których takiego obowiązku nie ma, np. nie wystawia się faktury w przypadku zaliczki na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
Przed i po zmianie
Przed zmianą otrzymanie zaliczki przed dostawą towarów lub przed wykonaniem usługi, np. na początku okresu rozliczeniowego (miesiąca), obligowało podatnika do wystawienia faktury, nawet jeżeli w tym samym okresie rozliczeniowym podatnik zdążył dokonać tej dostawy lub wykonać usługi. Podatnik musiał więc wystawiać dwie faktury: jedną w związku z otrzymaną zaliczką i drugą, która dokumentowała dokonaną dostawę towarów lub wykonaną usługę.
Od 1 września 2023 r. dodano do ustawy o VAT...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta