Europa przesiada się na rowery. Trend przybiera na sile
Pod względem produkcji jednośladów jesteśmy w czołówce. Gorzej wypadamy jednak jako użytkownicy dwóch kółek.
Opublikowane w połowie września dane dotyczące europejskiego rynku producentów rowerów nie pozostawiają większych wątpliwości, że przesiadka na rower to w Europie coraz silniejszy trend. W 2022 roku na całym kontynencie wyprodukowano 14,7 mln sztuk tych pojazdów. Oznacza to nie tylko 10-proc. wzrost w stosunku do poprzedniego roku, ale też imponujący 29-proc. wzrost – w skali dekady 2012–2022.
Z danych Eurostatu wynika także, że największym producentem jednośladów jest dziś w Europie Portugalia: tam powstało imponujące 2,7 mln rowerów (przy populacji 10,3 mln ludzi żyjących w tym kraju). Ale potęgami rynkowymi są też Rumunia, która może się pochwalić wynikiem na poziomie 2,6 mln sztuk, oraz Włochy, gdzie powstało 2,5 mln sztuk. Pierwszą piątkę domykają Niemcy – z wynikiem 1,7 mln sztuk – oraz Polska. Nad Wisłą wyprodukowano milion rowerów.
Oczywiście, statystyki biznesowe mogą być do pewnego stopnia mylące, gdyż w krajach słynących z zamiłowania do roweru rodzime rynki nie są nazbyt prężne. Nieco poniżej 0,5 mln pojazdów wyprodukowano w Niderlandach, ale już Szwedzi, Finowie czy Duńczycy produkują ich niewielkie ilości (przykładowo, w 2022 r. Duńczycy wyprodukowali w sumie 4748 sztuk tych pojazdów). Co z kolei oznacza, że w krajach uchodzących za matecznik cyklizmu produkuje się najprawdopodobniej rzemieślniczo, na potrzeby lokalne, a wielki przemysł...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta