Utworzenie rezerwy na zobowiązanie warunkowe z tytułu roszczeń reklamacyjnych w transporcie drogowym rzeczy
Często między przewoźnikami i ich kontrahentami dochodzi do sporów dotyczących zapłaty wynagrodzenia lub odszkodowań w związku z przewozem przesyłek. Przedsiębiorcy muszą zdecydować, jak zakwalifikować wystąpienia takiego obowiązku.
Jak wiadomo od zawsze działalność transportowa narażona była na wiele ryzyk, w tym na ryzyko utraty, zagubienia, zniszczenia przesyłki/ładunku bądź ryzyko opóźnień w wykonywanych przewozach. W Polsce w branży transportu drogowego rzeczy na terenie naszego kraju, jak i w całej Europie (głównie Zachodniej) działa wiele tysięcy firm począwszy od spedytorów poprzez firmy kurierskie oraz stricte na przedsiębiorstwach przewozowych kończąc.
W wyniku wpływu czynników zewnętrznych, ale również działań samych przedsiębiorców transportowych, dochodzi do sporów prawnych między przewoźnikami czy spedytorami a ich kontrahentami w zakresie wynagrodzenia z tytułu przewozu czy odszkodowań związanych z obsługiwanymi przesyłkami/ładunkami.
Zatem w sytuacji zagrożenia wystąpienia prawdopodobnego obowiązku prawnego przedsiębiorcy muszą podjąć decyzję czy należy ujawnić go w bilansie w postaci rezerw, czy też prawdopodobieństwo jest na tyle małe, iż należy wykazać jedynie zobowiązanie warunkowe jako pozycję pozabilansową.
Tworzenie rezerw
Zasady tworzenia rezerw zostały określone w przepisie art. 35d ustawy o rachunkowości, natomiast zobowiązania warunkowe zostały zdefiniowane w art. 3 ust. 1 pkt 28 ustawy o rachunkowości (dalej uor).
Przepis art. 35d uor wskazuje na przyczyny tworzenia rezerw. Obowiązek ich tworzenia wynika z art. 7 ust. 1 pkt 5...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta