Sprawdź w apce, czy to bank dzwoni
Banki chcą ukrócić falę oszustw, gdy przestępcy podszywają się pod nie i wyłudzają dane, by okraść konta: wprowadzają weryfikację tożsamości pracownika w aplikacji mobilnej. Dzięki temu klienci upewnią się, że nie rozmawiają z oszustem.
– Tak naprawdę każdy telefon w sprawie pieniędzy, z banku, policji czy prokuratury powinien być podejrzany. Warto przedstawianą ofertę zweryfikować w oddziale lub na stronie internetowej – radzi mł. insp. Andrzej Borowiak, rzecznik wielkopolskiej policji.
Naciągaczy nie brakuje
Pan Marek odebrał niedawno telefon ze swojego banku. – Zrobiłem to, choć nie znałem numeru. Pracownik banku chciał mi przedstawić specjalną ofertę, ale wcześniej próbował zweryfikować moje dane osobowe. Pytał o nazwisko, datę urodzenia i produkty bankowe. Nie podałem tej informacji, nie znam tej osoby i nie mam pewności, z kim rozmawiam – mówi pan Marek.
Ma rację. Internetowi przestępcy od dawna wykorzystują wizerunek znanych instytucji, aby zwiększać wiarygodność kampanii phishingowych, regularnie podszywając się pod banki. Wyłudzają w ten sposób informacje o kartach płatniczych oraz dane uwierzytelniające do bankowości elektronicznej, jak i zachęcają do pobierania złośliwych aplikacji. I to się nie zmienia.
Niedawno oszuści, podszywając się pod polskie banki, publikowali reklamy na Facebooku oraz wysyłali wiadomości iMessage (funkcjonalność komunikatora opracowanego przez firmę Apple). Pod pretekstem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta