Urealnić dwutorowy system ochrony
Siedem lat po wejściu w życie ustawy o roszczeniach o naprawienie szkody wyrządzonej przez naruszenie prawa konkurencji szukamy odpowiedzi na pytanie, dlaczego wciąż zajmuje ona głównie teoretyków.
W myśl prawa Unii Europejskiej oraz polskiego prawa antymonopolowego takie zachowania, jak zawieranie porozumień ograniczających, eliminujących lub naruszających konkurencję i nadużywanie pozycji dominującej, są zakazane. Unia Europejska dąży do zwiększenia skuteczności ochrony konkurencji, co przejawia się w dwóch tendencjach.
Z jednej strony jest to zwiększanie skuteczności działania organów antymonopolowych. Z drugiej zaś wzmacniana jest ochrona podmiotów prywatnych, poszkodowanych przez działania naruszające prawo konkurencji.
Wzmocnienie to polega na przyznaniu im ułatwień w dochodzeniu praw przed sądami powszechnymi. O ile bowiem postępowanie administracyjne może się przyczynić do ujawnienia nielegalnych działań i nałożenia kar na sprawców, o tyle jednak nie daje poszkodowanym prawa do otrzymania odszkodowania od sprawcy naruszenia.
Procesowe ułatwienia
System ochrony konkurencji przez właściwy organ antymonopolowy istnieje w Polsce już od 1990 roku. Drugi z tych systemów został wprowadzony w 2017 roku mocą ustawy o roszczeniach o naprawienie szkody wyrządzonej przez naruszenie prawa konkurencji („ustawa”), która implementowała dyrektywę 2014/104/UE („dyrektywa”).
Przed wejściem w życie ustawy możliwe było oczywiście dochodzenie roszczeń powstałych wskutek naruszenia reguł konkurencji na zasadach ogólnych, choćby przy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta