Audyt w gminie nie może trwać krócej niż rok
Wójt gminy nie może oszczędzać na usłudze audytowej. Gdy budżet opiewa na co najmniej 40 mln złotych, umowę z usługodawcą musi zawrzeć na okres co najmniej jednego roku.
Kwestie związane z audytem wewnętrznym jednostki samorządu terytorialnego mają podstawy normatywne w przepisach ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2023 r., poz. 1270 ze zm.). Wstępnie warto przypomnieć, co jest istotą audytu wewnętrznego i jakie zadania ma spełniać.
W art. 272 ustawy postanowiono, że audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest wspieranie ministra kierującego działem lub kierownika jednostki w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze. Ocena ta dotyczy w szczególności adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej lub jednostce. Szczegółowe zasady związane z tym zakresem przedmiotowym określił minister rozwoju i finansów w komunikacie z 12 grudnia 2016 r. w sprawie standardów audytu wewnętrznego dla jednostek sektora finansów publicznych (DzUrz MRiF z 2016 r., poz. 28).
W kontekście wymogów audytu w jednostkach samorządu terytorialnego należy również przypomnieć inne regulacje ujęte we wspomnianej ustawie. Zgodnie z jej art. 274 ust. 3 audyt wewnętrzny prowadzi się w jednostkach samorządu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta