Jaki prewspółczynnik VAT powinien stosować urząd gminy po przejęciu zadań zlikwidowanego zakładu budżetowego?
Przepisy podatkowe nie regulują kwestii stosowania prewspółczynnika przez jednostkę organizacyjną przejmującą zadania po zlikwidowanej innej jednostce. Wydaje się natomiast, że podejście interpretacyjne do tego zagadnienia jest spójne.
Gmina wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie stosowania przez urząd gminy wstępnego prewspółczynnika VAT po przejęciu zadań zlikwidowanego zakładu budżetowego. Gmina zapytała także we wniosku o sposób dokonania korekty odliczenia podatku naliczonego za rok, w którym nastąpiło przejęcie przez urząd gminy zadań zlikwidowanego zakładu budżetowego. Do likwidacji zakładu budżetowego doszło 1 października 2023 r.
Zdaniem wnioskodawcy
Zdaniem gminy, urząd gminy powinien stosować wstępny prewspółczynnik ustalony i stosowany dla urzędu gminy (wyliczony z dochodów za rok 2022). Gmina uzasadniła, że samorządowy zakład budżetowy już nie istnieje, dlatego nie ma możliwości stosowania prewspółczynnika określonego i stosowanego wcześniej przez zakład budżetowy.
Natomiast w odniesieniu do korekty VAT za rok 2023 gmina stała na stanowisku, że:
∑ za okres od 1 stycznia 2023 r. do 30 września 2023 r. w części JPK dotyczącej zakładu budżetowego należy zastosować prewspółczynnik samorządowego zakładu budżetowego wyliczony z dochodów otrzymanych przez ten zakład w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta