Manipulowanie opiniami może słono kosztować
Najnowsze badania wyraźnie wskazują, że recenzje produktów i usług są jednym z głównych czynników wpływających na decyzje zakupowe współczesnych konsumentów. Kieruje się nimi aż 93 proc. kupujących online.
Wraz z rozwojem e-commerce wzrasta znaczenie opinii konsumenckich publikowanych w internecie. „Z wielką mocą wiąże się wielka odpowiedzialność” – dlatego tak ważne jest, aby publikowane w internecie opinie były wiarygodne, tzn. pochodziły od osób, które rzeczywiście miały do czynienia z danym produktem lub usługą. Mają temu służyć, z jednej strony, odpowiednie regulacje (wynikające w szczególności z tzw. dyrektywy Omnibus oraz Aktu o Usługach Cyfrowych), z drugiej zaś, czujny nadzór prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dla którego uczciwość opinii konsumenckich w ostatnich miesiącach stała się jednym z priorytetów.
Od grudnia 2022 r. wydał on już sześć decyzji stwierdzających naruszenie zbiorowych interesów konsumentów i sankcjonujących nieuczciwe zachowania przedsiębiorców. Kolejne postępowania są w toku. Częstotliwość, z jaką organ stawia zarzuty, wskazuje, że wielu przedsiębiorców nadal nie potrafi dostosować swoich praktyk w obszarze opinii klientów do obowiązujących regulacji oraz standardów ochrony konsumenckiej. Poniżej odpowiadamy na najczęściej zadawane w tym temacie pytania.
∑ Co odnośnie do opinii klientów w internecie wynika z przepisów?
Przede wszystkim bezwzględny zakaz...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta