Pociągi dla Europy będą produkowane w Europie
Musimy dekarbonizować transport, który w ciągu ostatnich 20 lat poważnie zwiększył emisję dwutlenku węgla. Dlatego inwestycje w kolej są niezbędne – przekonuje dyrektor generalny Grupy Alstom Henri Poupart-Lafarge.
Jak widzi pan przyszłość europejskiego transportu kolejowego?
Państwa członkowskie UE i Komisja Europejska mają wolę dekarbonizacji transportu. W ostatnich 20 latach transport był jedyną gałęzią gospodarki, która poważnie zwiększyła emisję dwutlenku węgla. Redukcja wymaga wdrożenia planów krajowych i ogólnoeuropejskich. Na poziomie unijnym to „Gotowi na 55” z celem 55-proc. redukcji do 2030 roku i neutralności klimatycznej do 2050 roku, co napędza inwestycje kolejowe. Aby osiągnąć te cele, konieczne jest zwiększenie udziału kolei w transporcie pasażerskim i towarowym. W miastach widzimy rosnące nakłady w szynowy transport publiczny: w metro i tramwaje, dzięki czemu zwiększa się jakość życia. Rośnie także udział ruchu dalekobieżnego, kraje rozbudowują linie regionalne, główne dużych prędkości. To powoduje wzrost popytu na tabor, a także na nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym (ERTMS). Te inwestycje stworzą europejski system komunikacji kolejowej.
W samych Niemczech operator sieci zamierza w najbliższych siedmiu latach zamknąć 40 odcinków do przebudowy.
Nie ignorujemy potrzeby poważnych inwestycji w modernizację. Przewozy kolejowe będą rosły w całej Europie. Liberalizacja nadchodzi od momentu przyjęcia IV pakietu kolejowego i ona przyspieszy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta