Certyfikacja wykonawców – rola i zakres odpowiedzialności jednostki certyfikującej
O ile sama idea ograniczenia obciążeń biurokratycznych zarówno po stronie zamawiającego, jak i wykonawców jest słuszna, o tyle powinno się to odbywać przy poszanowaniu roli, jaką regulacje dotyczące zamówień publicznych przypisują wszystkim uczestnikom procesu ich udzielania.
Główną ideą, która stoi za projektem ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw z 29 sierpnia 2024 r., jest zmniejszenie katalogu obowiązków ciążących zarówno na wykonawcy, jak i na zamawiającym, związanych z oceną podstaw wykluczenia lub spełniania warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Wykonawca nie byłby zobowiązany do każdorazowego przygotowywania niejednokrotnie niezwykle obszernej dokumentacji potwierdzającej jego zdolność do udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne, a zamawiający nie musiałby jej weryfikować. Miałoby to – przynajmniej w teorii – zmniejszyć obciążenia biurokratyczne oraz skrócić czas niezbędny do przeprowadzenia procesu.
Zmiana dotychczasowego mechanizmu weryfikacji wykonawców dokonywana przez zamawiających na rzecz jednostek certyfikujących może wywoływać wątpliwości, szczególnie że projekt obejmuje bardzo szeroki zakres aspektów podlegających ocenie w ramach certyfikacji, tj. przesłanki wykluczenia obowiązkowe i fakultatywne oraz warunki udziału w postępowaniu.
Zwraca uwagę zakres możliwości podważenia ustaleń zawartych w certyfikacie oraz rola jednostki certyfikującej i zamawiającego w ewentualnym postępowaniu odwoławczym przed Krajową Izbą Odwoławczą, a także ograniczenie zasady samodzielnej oceny...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta