Brak podziału zamówienia na części nie może naruszać uczciwej konkurencji
Umożliwienie przez zamawiającego składania ofert częściowych daje szanse większej liczbie podmiotów, w szczególności z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
To zamawiający jako gospodarz postępowania decyduje, czy w sytuacji, gdy przedmiot zamówienia jest podzielny, dokona jego podziału, i czy uruchomi jedną, czy kilka procedur. Wykonawcom nie przysługuje roszczenie o zastosowanie podziału na części. Jednak takie zaniechanie może być podstawą do wniesienia odwołania do prezesa Krajowej Izby Odwoławczej (dalej: KIO).
Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy – Prawo zamówień publicznych (dalej: PZP) zamawiający może udzielić zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania o udzielenie zamówienia, lub dopuścić możliwość składania ofert częściowych w ramach jednego postępowania o udzielenie zamówienia, określając zakres i przedmiot części oraz wskazując, czy ofertę można składać w odniesieniu do jednej, kilku lub wszystkich części zamówienia. Zamawiający, niezależnie od scenariusza, który przyjmie, nie może zapominać o tym, że wartością zamówienia będzie łączna wartość poszczególnych części (art. 30 ust. 1 PZP).
Musi również mieć na uwadze, że podział zamówienia nie może odbywać się w celu uniknięcia stosowania PZP.
Cel podziału
Umożliwienie przez zamawiającego składania ofert częściowych daje szanse większej liczbie podmiotów, w szczególności z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, które mogą konkurować ze sobą o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta