Luka kompetencyjna blokuje wdrażanie AI
Największym wyzwaniem dla wdrożeń sztucznej inteligencji w sektorze publicznym jest brak odpowiedniej wiedzy i umiejętności. Większość urzędników wskazuje ten czynnik jako przeszkodę.
Tylko 3 proc. osób pracujących w sektorze publicznym określa swój poziom wiedzy na temat AI jako zaawansowany. Co więcej, aż 80 proc. badanych nigdy nie brało udziału w szkoleniach z tego zakresu – wynika z najnowszych analiz rządowego Centrum Rozwoju Kompetencji Cyfrowych. Dane są alarmujące, bo pokazują, że choć potencjał AI rośnie, to luka kompetencyjna w administracji jest znaczącym hamulcem w skutecznym wdrażaniu tej technologii.
Co blokuje rozwój
Eksperci nie mają wątpliwości – kluczowym dziś wyzwaniem dla wdrożeń AI w sektorze publicznym jest brak odpowiedniej wiedzy i umiejętności. 86 proc. badanych przez CRKC wskazało ten czynnik jako istotną albo bardzo istotną przeszkodę. Dane, do których dotarła „Rzeczpospolita”, pochodzą z przeprowadzonej między lutym a marcem br. ankiety wśród niemal 8,1 tys. respondentów. To największe jak do tej pory badanie tego typu w urzędach (objęto nim 68 instytucji).
Skutkiem braku umiejętności technologicznych jest strach przed wdrożeniami. Opór przed zmianami jako barierę dla AI wymienia dwóch na trzech pracowników administracji publicznej. – Moje doświadczenia pokazują, że opór wobec AI rzadko wynika z niechęci, znacznie częściej z braku wiedzy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
