Czy warto wprowadzić w firmie program rekomendacji pracowniczych?
Przedsiębiorcy, wypłacający nagrody za zarekomendowanie kandydata do pracy, nie muszą od nich naliczać podatku, a w konsekwencji również składek ZUS.
W obliczu ciągłych zmian na rynku pracy, pozyskiwanie odpowiednich talentów staje się coraz większym wyzwaniem dla organizacji. Jednym z narzędzi wpierających proces rekrutacji są programy rekomendacji, nazywane również referencyjnymi (ang. employee referral programs). Dzięki nim pracodawca pozyskuje kandydatów do pracy od podmiotów, z którymi już współpracuje (swoich pracowników). W zamian za to, w przypadku zatrudnienia polecanej osoby, przyznaje określone świadczenia. W ten sposób pracownicy mogą aktywnie uczestniczyć w budowaniu zespołu, polecając kandydatów, których kompetencje i wartości są im znane. Szansa, że będą to osoby dopasowane do organizacji, jest więc większa. W artykule przyjrzymy się korzyściom płynącym z wdrożenia takich programów oraz zasadom ich działania.
Adresaci programu
Programy na ogół są kierowane do pracowników. Krąg adresatów może być jednak szerszy i obejmować również np. osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych czy spoza zakładu pracy (klientów lub byłych pracowników).
Warunki uzyskania świadczenia
Program powinien określać zasady jego działania, w tym w szczególności precyzować osoby uprawnione, warunki nabycia świadczenia w zamian za rekomendację, sposób zgłoszenia kandydata (np. przez platformę)...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)