Biznes wcale nie ucieka od odpowiedzialności
Powierzenie administrowania i nadzoru nad zbiórką opakowań instytucji państwowej może uniemożliwić realizację kluczowego celu systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta, czyli zwiększania efektywności jakościowej i ilościowej gospodarki odpadami.
Trwają dyskusje nad projektem ustawy (UC100) mającej wdrażać zasadę rozszerzonej odpowiedzialności producenta w obszarze odpadów opakowaniowych. Celem tego mechanizmu jest zwiększanie efektywności jakościowej i tonażowej systemów gospodarki odpadami poprzez spełnienie m.in. wymogu pokrywania kosztów gospodarki tymi odpadami przez producentów.
Wiele komentarzy do UC100 przedstawia albo opinie niepoparte merytorycznymi przesłankami, albo jest próbą forsowania rozwiązań, które mogą być akceptowalne jedynie przez część uczestników rynku, ze szkodą dla pozostałych.
Wybór modelu a efektywność
W ocenie skutków regulacji Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedstawiło dwa modele systemowe, które – jak napisano – były analizowane przed wyborem zaproponowanego ostatecznie modelu:
∑ model A z prywatnymi organizacjami ROP
∑ model B z publicznym operatorem ROP, czyli model scentralizowany i parapodatkowy, likwidujący organizacje odzysku opakowań
Nie przedstawiono wyników analiz pod kątem efektywności jednego czy drugiego modelu, natomiast w komentarzach (m.in. MKiŚ) pojawiają się informacje, iż model oparty na organizacjach odzysku jest nieefektywny. Co jest miarą tej efektywności? Producenci poprzez organizacje odzysku realizują poziomy recyklingu. MKiŚ nie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
