Kultura organizacyjna: kluczowy kontekst, który decyduje o sile ESG
Komunikacja | Wartości zrównoważonego rozwoju w praktyce
O ESG zwykle mówi się w liczbach: redukcja emisji, procent kobiet w zarządzie, liczba godzin wolontariatu. Ale każdy, kto choć raz wszedł do biura, wie, że pierwsze, co się czuje, to nie raporty, lecz atmosfera. To ona mówi najwięcej o firmie. To właśnie kultura organizacyjna decyduje, czy strategia ESG stanie się realnym doświadczeniem pracowników i klientów, czy tylko pięknym dokumentem. To język, w jakim rozmawiamy na korytarzu. To sposób, w jaki podejmujemy decyzje. To codzienny sygnał: czy mogę powiedzieć, co myślę? Czy jestem partnerem?
Profesor Sumantra Ghoshal z London Business School powiedział: „Problemem nie są ludzie – problemem jest kontekst, w którym funkcjonują. To środowisko pracy może tłumić energię i inicjatywę, albo je wyzwalać”. Trafił w sedno. Bo nawet najbardziej ambitna strategia ESG nie zapali iskry, jeśli codzienność ludzi w firmie będzie pełna kontroli, braku zaufania i pustych haseł.
Rola liderów – między deklaracją a codziennością
Kultura nie rodzi się sama. Kształtują ją liderzy – swoją postawą, stylem komunikacji, decyzjami, które podejmują w sytuacjach trudnych. Peter Drucker miał rację, mówiąc, że „Culture eats strategy for...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)