Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kurier z paczką: bez AI, drona i robota ani rusz?

19 grudnia 2025 | Ekonomia i rynek | Michał Duszczyk
Z badań wynika, że 86 proc. klientów oczekuje dostawy w ciągu maksymalnie 48 godzin. Innowacje w branży są konieczne
autor zdjęcia: shutterstock
źródło: Rzeczpospolita
Z badań wynika, że 86 proc. klientów oczekuje dostawy w ciągu maksymalnie 48 godzin. Innowacje w branży są konieczne

Tzw. ostatnia mila to w branży KEP element nieustannej optymalizacji, a nowe technologie w tym przypadku są kluczem do zdobycia przewagi konkurencyjnej.Sezon przedświątecznego szału zakupowego ma wreszcie swój finał, a kurierzy odetchną z ulgą. Ten oddech – choć głównie logistyczny – ma również swoje odzwierciedlenie w finansach całej branży.

Boom e‑commerce, w ciągu ostatnich paru lat dodatkowo napędzany przez narzędzia AI oraz rewolucję wywołaną przez agentową sztuczną inteligencję, wymusza na firmach kurierskich kolejną falę automatyzacji. Dostosowanie się do nowej fali to kolejne wyzwanie, bo od branży KEP (kurier, ekspres, paczka) zawsze oczekiwano: „szybciej, taniej, lepiej”. Teraz spełnienie tych warunków wydaje się kluczem (z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, że aż 86 proc. e‑kupujących oczekuje dostawy w ciągu maksymalnie 48 godzin), a innowacje w tym kontekście stają się z kolei nieodzowne: sztuczna inteligencja steruje trasami, drony i roboty wchodzą do gry na tzw. ostatniej mili, a autonomiczne ciężarówki wożą paczki między hubami. Rewolucja ruszyła.

Automatyzacja fundamentem branży

Rynek KEP wchodzi w fazę, w której innowacje – od AI, przez drony i roboty, po autonomiczne pojazdy – przestają być wyłącznie ciekawostką, a coraz częściej stają się realnym narzędziem do walki o marże, szybkość i zrównoważony rozwój. Świat KEP w tym kontekście przeszedł już od fazy hype’u do operacyjnej konieczności. Europa i Polska pozostają w tyle za Chinami i USA, ale i tu powiew zmian jest widoczny. Edwin Osiecki, wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży w DHL Express Polska, zauważa, że technologie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 13358

Wydanie: 13358

Spis treści

Reklama

Gość „Rzeczpospolitej”

Zamów abonament