Wycofanie zgody na e-faktury
Podpisaliśmy z kontrahentem umowę, zgodnie z którą mamy mu wystawiać i przesyłać faktury w formie elektronicznej, w systemie EDI. Niedawno dostaliśmy od niego informację, że z przyczyn technicznych (awaria systemu) przez pewien czas mamy przesyłać faktury papierowe. Czy możemy je wystawiać?
Tak
Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów z 14 lipca 2005 r. regulującego zasady wystawiania e-faktur, faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury. Z § 3 ust. 4 wynika, że w razie cofnięcia tej akceptacji wystawca traci prawo do wystawiania i przesyłania temu odbiorcy faktur w formie elektronicznej od następnego dnia po dniu, w którym otrzymał powiadomienie o wycofaniu akceptacji. Informację od kontrahenta można w tej sytuacji potraktować właśnie jako wycofanie akceptacji na wystawianie e-faktur (por. wyjaśnienie Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście z 17 sierpnia 2007 r., II-2/443-84/07/EF).