Prawne argumenty do dyspozycji klienta
Nawet jeśli nie zdążysz powiadomić swojego ubezpieczyciela o wypadku w wyznaczonym przez niego terminie, nie ma on prawa odmówić wypłaty odszkodowania
W tym roku zmieniło się kilka przepisów kodeksu cywilnego dotyczących umów ubezpieczenia autocasco. Dzięki temu pozycja klienta w relacjach z towarzystwami jest silniejsza.
Wcześniej częstą przyczyną konfliktów były na przykład wyznaczane przez firmy ubezpieczeniowe terminy zgłaszania szkód. Gdy klient nie poinformował o wypadku w odpowiednim czasie, firma zwykle odmawiała wypłaty odszkodowania.
Dziś klienci nadal mają obowiązek zgłosić szkodę w konkretnym terminie. Jeśli jednak nie zdążą na czas, firma nie ma prawa odmówić wypłaty odszkodowania i to nawet wtedy, gdy późne zgłoszenie miało wpływ na możliwość ustalenia przez towarzystwo, w jakich okolicznościach doszło do zdarzenia lub w jakiej wysokości należy wypłacić świadczenie. Ubezpieczyciel może jedynie ograniczyć wielkość odszkodowania, ale tylko wtedy, gdy faktycznie opóźnienie stanowiło przeszkodę w odtwarzaniu przebiegu wypadku.
Według nowych przepisów w przypadku wcześniejszego zerwania umowy autocasco przez klienta, np. z powodu sprzedaży samochodu, towarzystwo musi oddać składkę za niewykorzystany okres ubezpieczenia. I co ważne, nie może obciążać klienta kosztami manipulacyjnymi. Towarzystwa muszą wyliczyć zwracaną kwotę bardzo dokładnie, co do dnia, niezależnie od tego, czy wcześniej wypłacali danemu klientowi odszkodowanie.
Zapis ten doprowadził do dyskusji wśród...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta