Jakie obowiązki księgowe ma firma z kilkoma zakładami
Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w kilku lokalach może przerzucać między nimi towary, nawet bez prowadzenia dla każdego odrębnej księgi i sporządzania dowodów przesunięć
– Od kilku lat prowadzę działalność handlową (sklep z odzieżą). Rozliczam się za pomocą księgi przychodów i rozchodów. Zamierzam uruchomić drugi sklep tej samej branży. Chcę przerzucać towary z jednego sklepu do drugiego, aby szybciej znaleźć nabywców. Czy powinienem prowadzić dla każdego sklepu odrębną księgowość? Jakich formalności muszę dopełnić w razie przesunięć towarów między tymi dwoma sklepami? – pyta czytelnik DF.
Mogą być dwie księgi...
Czytelnik prowadzi firmę będącą przedsiębiorstwem wielozakładowym. Za takie bowiem uważa się działalność gospodarczą opartą na kilku (więcej niż jeden) zespołach składników materialnych i niematerialnych. Są nimi zwłaszcza sklepy, zakłady usługowe, w których czynności składające się na tę działalność są realizowane. W opisanej przez czytelnika sytuacji można zdecydować się na prowadzenie dwóch ksiąg przychodów i rozchodów dla obu sklepów. Oczywiście przychody, dochody i koszty wykazane w obu księgach podatnik będzie dla celów zaliczki na podatek dochodowy sumował i rozliczał łącznie, jako że źródło przychodów jest jedno – działalność gospodarcza.
...może być też jedna
Prowadzenie dwóch ksiąg wiąże się z koniecznością dopełniania wielu formalności, w tym zawiadamiania urzędu skarbowego o zaprowadzeniu każdej z nich z osobna. ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta