Rynek rośnie
Wartość polskiego handlu spożywczego za ubiegły rok przekroczy 220 mld zł – szacuje firma analityczna PMR. Oznacza to, że zostawiliśmy w sklepach o 14,6 proc. więcej niż w 2006 r. – Za wzrost wartości rynku odpowiadają głównie supermarkety i dyskonty. Ten trend powinien utrzymać się także w 2008 r. Niespodziankę mogą także sprawić niewielkie sklepy osiedlowe – rozwijają się trzy wiodące sieci, jednak na ten rynek chcą wejść kolejni gracze – mówi Marcin Szaleniec, analityk z PMR. Według danych tej firmy niewielki sklepy (tzw. convenience) odpowiadają za 2,5 proc. sprzedaży detalicznej, czyli 5,3 mld zł. W 2006 r. było to 4,8 mld zł. Na tym rynku są dwaj zdecydowani liderzy. Franczyzowa sieć abc ma ponad 2,5 tys. sklepów, Żabka zaś może się pochwalić 1,8 tys. placówek.