Kolej wraca na Syberię
Rosyjski rząd zdecydował o odbudowie kolei na Dalekim Wschodzie. Tylko w tym toku przeznaczy na ten cel 22 mld rubli (880 mln dol.), a do 2030 r. budżet zainwestuje w modernizację i rozbudowę zaniedbanych tras 890 mld rubli.
Największy projekt to Kuzbas – Dalekowschodni Węzeł Transportowy, który będzie ukończony nastąpi w tym roku. Dzięki temu mają wzrosnąć dostawy węgla z kopalń Zachodniej Syberii do portów Primorskiego Kraju. Z kolei do 15 mln ton ropy rocznie będzie można przewieźć do Primorskiego Kraju po rekonstrukcji trasy do zatoki Koźmino.
Wszystkie te inwestycje to efekt gwałtownego wzrostu produkcji na Dalekim Wschodzie. Tamtejsze fabryki i kopalnie produkują coraz więcej, a możliwości transportowe są coraz mniejsze. Przez ponad pół roku zamarznięte rzeki uniemożliwiają żeglugę. Transport lotniczy także zależny jest od pogody. Dalekowschodnia kolej jest częścią Rosyjskiej Kolei Żelaznej. Liczy 5986 km.