Pierniki podrożeją
O 17 proc. (do 37,6 mln euro) zwiększyła w 2007 r. przychody należąca do niemieckiego producenta ciastek spółka Lambretz Polska. Należy do niej 70 proc. polskiego rynku pierników (pod względem wartości sprzedaży).
W górę poszedł także eksport firmy. O 50 proc. więcej ciastek niż w 2006 r. firma sprzedała do Rosji. W sezonie przedświątecznym dziesięciokrotnie wyższy był eksport do Rumunii. Nie poprawił jednak wyniku netto.
– Nasz zysk był niższy od planowanego – przyznaje Marek Kretek, dyrektor generalny Lambertz Polonia. W drugiej połowie 2008 r. koszty zatrudnienia i zakupu surowców wzrosły o ok. 8 proc.
W styczniu producent pierników podniósł ceny od 10 do 15 proc. Lambertz Polonia liczy, że mimo wzrostu cen zwiększy w tym roku przychody o ok. jedną piątą.
Wyniki firmy mają być lepsze głównie za sprawą eksportu. W 2008 r. jego udział w przychodach ma wzrosnąć z 45 do 50 proc. Spółka nie wyklucza też rozbudowy swojego zakładu w Rudzie Śląskiej.