Czy do zmiany zarządu potrzebna jest uchwała
W naszej wspólnocie mieszkaniowej wybrany przez nas zarząd liczy trzy osoby. Uchwaliliśmy, że bieżące zarządzanie powierzymy gminnej spółce – Zarządowi Budynków Komunalnych (ZBK). Zawarliśmy ze spółką stosowną umowę, którą w imieniu wspólnoty podpisał zarząd, który chce dziś rozwiązać z ZBK umowę i zawrzeć ją z inną firmą. Większość członków wspólnoty nie chce się na to zgodzić. Czy bez uchwały wspólnoty zarząd może rozwiązać umowę z ZBK i zawrzeć nową z wybranym przez siebie podmiotem?
(nazwisko do wiadomości redakcji)
– Zgodnie z ustawą z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali „duża” wspólnota może problem zarządzania nieruchomością wspólną rozwiązać na dwa wykluczające się sposoby:
1. Na podstawie art. 18 ust. 1 powierzyć zarządzanie nieruchomością wspólną wybranej przez siebie osobie fizycznej lub prawnej.
2. Wybrać jednoosobowy lub wieloosobowy zarząd złożony wyłącznie z osób fizycznych, którego członkowie zostaną wybrani spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona (art. 20).
Pierwszy sposób możliwy jest jedynie wówczas, gdy powierzenie zarządzania zostanie dokonane w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo umowie zawartej później w formie aktu notarialnego. Jeśli wspólnota tego nie zrobi, to zgodnie z art. 18 ust. 3 musi stosować sposób drugi.
Wybrany zarząd czynności zwykłego zarządu podejmuje samodzielnie oraz ma obowiązek...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta