Po co przedsiębiorca musi prowadzić ewidencję VAT
Ewidencje ułatwiają rozliczenia z fiskusem. Nie wszystkie trzeba prowadzić w ściśle określonej formie. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności. Ta może przedsiębiorcę drogo kosztować
Księgami podatkowymi – w myśl ordynacji podatkowej – są księgi rachunkowe, podatkowa księga przychodów i rozchodów a także ewidencje i rejestry, do których prowadzenia do celów podatkowych, na podstawie odrębnych przepisów, obowiązani są podatnicy, płatnicy lub inkasenci. Prawidłowe prowadzenie ksiąg podatkowych umożliwia podatnikom rozliczanie się z fiskusem na podstawie robionych w nich zapisów. Jeśli jednak jest inaczej, a więc w księgach lub ewidencjach pojawiają się jakieś nieprawidłowości, organy podatkowe nie tylko mogą określić podstawę opodatkowania w drodze oszacowania. Dodatkowo mogą nałożyć na podatnika kary przewidziane w kodeksie karnym skarbowym.
Obowiązki podatników VAT
Czynni podatnicy VAT powinni prowadzić ewidencję. Obowiązek taki nakłada na nich art. 109 ust. 3 ustawy o VAT. Przepis ten mówi, że ewidencja taka musi zawierać kwoty umożliwiające obliczenie proporcji odliczania podatku naliczonego, gdy wykonywane są czynności, w związku z którymi odliczenie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta