Jan Paweł II polską marką
Najbardziej charakterystycznym symbolem Polski jest dla nas papież. Przed światem chcemy się też chwalić orłem, Mikołajem Kopernikiem i Lechem Wałęsą. Najbardziej polską potrawą jest barszcz, a napojem – wódka
Szwedzi są kojarzeni z Ikeą, Szwajcaria z zegarkami, a Finlandia z Nokią. Z czym kojarzy się Polska? Z naszych badań wynika, że z pomnikowymi postaciami i wydarzeniami historycznymi. Przynajmniej jeśli spytać o to Polaków.
– O własnym kraju myślimy stereotypami. Nasz kanon wartości oparty jest na symbolach powtarzanych przez wieki – mówi prof. Leszek Korporowicz, socjolog kultury z Uniwersytetu Warszawskiego.
„Rz” zapytała Polaków, co najsilniej kojarzy im się z Polską. Na pierwszym miejscu znalazł się Jan Paweł II, następnie Mikołaj Kopernik, orzeł i Lech Wałęsa. W czołówce nie ma żadnego współczesnego osiągnięcia technicznego, naukowego czy kulturalnego.
– Jest coś niepokojącego w tym, że nie jesteśmy otwarci na przyszłość. Nie udało nam się od 1989 roku zbudować swojej wyraźnej marki w świecie, którą moglibyśmy podkreślać swoją współczesną tożsamość narodową – dodaje prof. Maria Flis, antropolog kultury z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta