O akcyzie na paliwa – uzupełnienie
Maciej H. Grabowski, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową
Dobrze się stało, że przed zapowiadaną debatą sejmową na temat inflacji profesor Andrzej Wojtyna dostarczył rzeczowych argumentów dotyczących akcyzy na paliwa („Rz”, 15.07.2008). Ten bowiem podatek stał się z politycznego punktu widzenia najbardziej oczywistym polem sporu w podejściu do zapewnienia trwałego niskiego wzrostu cen.
I jakkolwiek w większości zgadzam się z przytoczoną w tym artykule różnorodną argumentacją, to kilka z przytoczonych opinii wymaga co najmniej komentarza lub sprostowania.
Nie jest tak, jak pisze profesor Wojtyna, że akcyza ma charakter podatków regresywnych. A w szczególności akcyza na paliwa. W Polsce najwięcej na paliwa wydają bowiem najbogatsze gospodarstwa domowe, i to nie tylko w ujęciu nominalnym (co nie zaskakuje), ale i w ujęciu względnym. A różnice są bardzo jaskrawe. Udział wydatków na eksploatację prywatnych środków transportu (głównie paliwa) przeciętnego rencisty w całym jego budżecie domowym jest mniej więcej trzy razy mniejszy niż podobny udział gospodarstwa domowego samozatrudnionego. Podobnie jest przy analizie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta