Czy apteka może informować o promocjach cenowych
Prawo farmaceutyczne nie przewiduje zakazu publicznego komunikowania o dostępnych w aptece lekach refundowanych – pisze prawnik z Zespołu Doradztwa dla Branży Farmaceutycznej i Biotechnologii w Kancelarii Prawniczej Domański Zakrzewski Palinka
W związku z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego (II GSK 199/08) opisanym w „Rz” 30 czerwca (Danuta Frey, „Zabronione zachęty w folderze leków”) po raz kolejny powrócił spór o dopuszczalne ramy działalności promocyjnej i reklamowej aptek. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia stwierdzono m.in., że przy rozróżnianiu informacji od reklamy podstawowym wyznacznikiem jest nie tylko mniej lub bardziej widoczna zachęta, ale również faktyczne intencje. Pogląd ten wyrwany z kontekstu może prowadzić do błędnego wniosku, że informowanie pacjentów o ofercie sprzedaży leków refundowanych w danej aptece należy zawsze kwalifikować jako zabroniony komunikat reklamowy.
Co zabronione, co dozwolone
Wskazane orzeczenie odnosi się do kontrowersyjnej kwestii informowania o promocyjnych cenach leków refundowanych sprzedawanych w aptekach. Leki refundowane w zdecydowanej większości nie są całkowicie bezpłatne i chociaż są współfinansowane ze środków publicznych, to część odpłatności ponosi pacjent.
Odpłatność pacjenta nie jest ustalona w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta