Pieczywo i mrożonki sprzedasz tylko zgodnie z zasadami HACCP
Przedsiębiorca, który zamierza prowadzić sklep z artykułami spożywczymi, musi mieć odpowiedni lokal i zdrową załogę. Nie może też zapomnieć o przepisach żywnościowych
Zanim do sklepu wejdą pierwsi klienci, trzeba się uporać z wieloma formalnościami.
Zarejestruj firmę
Przedsiębiorca otwierający pierwszy sklep prawdopodobnie zarejestruje się w gminnej ewidencji działalności gospodarczej. Nie ma jednak przeszkód, by działalność była prowadzona w formie spółki – tę wpisuje się do Krajowego Rejestru Sądowego.
Urząd gminy dokonuje rejestracji na wniosek zainteresowanego. Gminy zazwyczaj mają przygotowane własne formularze, często są one dostępne w wersji elektronicznej na stronach internetowych urzędów.
Dobrze jest wpisać szerszy zakres działalności niż tylko detaliczną sprzedaż artykułów spożywczych. Każda późniejsza zmiana oznacza bowiem zmianę wpisu i dodatkową opłatę. Dlatego lepiej od razu podać jako zakres działalności także handel detaliczny artykułami przemysłowymi, prasą czy też handel hurtowy tymi artykułami. Nie wiadomo bowiem, czy w przyszłości firma nie będzie zmuszona do rozszerzenia asortymentu albo do prowadzenia hurtowni.
Opłata za wpis do ewidencji wynosi 100 złotych. Każda późniejsza zmiana kosztuje 50 złotych. Gminy mogą wprawdzie w uzasadnionych sytuacjach obniżać stawki, ale raczej tego nie robią.
Od niedawna łatwiej jest zdecydować się na prowadzenie handlu także w miejscach, w których szanse na zyski są tylko przez kilka miesięcy w roku. Jeżeli się okaże, że np. poza...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta