Ile razy płacimy odprawę
Właściciele niektórych firm uważają, że nie muszą wypłacać odprawy emerytalnej, gdy pracownik jest dodatkowo zatrudniony w innej firmie i tam ją już otrzymał. Dla firmy to spora oszczędność. Czy jednak przedsiębiorca może sobie na nią pozwolić?
Kodeks pracy mówi, że pracownik, który otrzymał odprawę, nie może ponownie nabyć do niej prawa. I właśnie ten argument podają pracodawcy, odmawiając wypłaty odprawy pracownikowi, który już ją dostał w związku z zatrudnieniem w innej firmie. Problem w tym, że z kodeksu pracy tak naprawdę nie wynika, czy w takiej sytuacji trzeba wypłacić jedną, czy dwie odprawy.
Oczywiście każdy z pracodawców może ją pracownikowi wypłacić. Powinien on bowiem otrzymać ją przynajmniej raz, a nie wyłącznie raz. Tyle że właściciele firm zazwyczaj wiedzą, że ich podwładni pracują dodatkowo w innych firmach – chociażby dlatego, że ustalają pozwalające łączyć etaty godziny pracy. I zręcznie tę wiedzę wykorzystują. Niestety, często zapominają, że postępując tak, ryzykują spór sądowy z byłym pracownikiem.