Szef dwuetatowca ryzykuje, jeśli odmówi odprawy
Niektórzy pracodawcy uważają, że odprawa emerytalna się nie należy, gdy podwładny jest dodatkowo zatrudniony w innej firmie i tam już ją otrzymał. Czy postępują prawidłowo?
Pracownikowi, który odszedł z pracy w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje odprawa pieniężna w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia. Tak wynika z art. 92 1 § 1 kodeksu pracy (k.p.). Korzystniejsze zasady przyznawania odpraw mogą przewidywać inne przepisy – układy zbiorowe pracy, regulaminy wynagradzania albo przepisy szczególne prawa pracy.
Art. 92 1 § 2 k.p. mówi, że pracownik, który otrzymał odprawę, nie może ponownie nabyć do niej prawa. I właśnie na tym przepisie opierają się właściciele firm, odmawiając wypłaty pracownikowi, który już ją dostał w związku z zatrudnieniem w innej firmie. Czy słusznie?
Co najmniej raz
Z kodeksu jednoznacznie nie wynika, czy w takiej sytuacji należą się dwie czy jedna odprawa. Zawsze warto sprawdzić, co na ten temat mówią przepisy wewnątrzzakładowe. Zdania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta