Przez telefon bank się nie dowie
Księgowa nie ma obowiązku potwierdzać przez telefon informacji o zarobkach pracownika
I to również wtedy, gdy zwraca się o nie bank, w którym pracownik bierze pożyczkę lub kredyt.
Pracodawca musi chronić dane osobowe zatrudnionego, bo jest ich administratorem. Gromadzi je, przechowuje w aktach osobowych i, co najważniejsze, ma do nich bezpośredni dostęp. Udzielanie przedstawicielowi banku informacji na ich temat jest zatem możliwe tylko za zgodą zainteresowanego.
Jeżeli księgowa obawia się odpowiedzialności za naruszenie danych osobowych, to może poprosić zatrudnionego, by taką zgodę sformułował na piśmie.
Potwierdzanie danych przez telefon nie daje bowiem gwarancji, że ich odbiorcą jest właściwa osoba. To tymczasem może doprowadzić nawet do odpowiedzialności karnej za udostępnienie danych osobom nieupoważnionym. Wynika tak z przepisów ustawy o ochronie danych osobowych.