Czytelnicy pytają, GPP odpowiada: Likwidacja konta dopiero po wykorzystaniu środków
Nasza firma z końcem ubiegłego roku zredukowała zatrudnienie i w tym roku na pełnych etatach pracuje u nas 11 osób. Podjęliśmy też decyzję o nietworzeniu w tym roku zakładowego funduszu socjalnego. Czy w związku z tym pieniądze z tego funduszu, które pozostały na jego rachunku bankowym, możemy przeznaczyć na jednorazowe podwyżki dla podwładnych, a następnie zlikwidować rachunek?
Nie Jeżeli pracodawca nie ma już obowiązku tworzenia funduszu, nie może w sposób zupełnie dowolny wykorzystać środków zgromadzonych na rachunku bankowym. Środki, które zostały na koncie likwidowanego funduszu, muszą być wykorzystane zgodnie z regulaminem ZFŚS i ustawą. Jeśli pracodawca lub osoba zarządzająca w jego imieniu funduszem socjalnym wykorzysta jego środki na cel niezwiązany z działalnością socjalną, podlega karze grzywny. Warto przy tym pamiętać, że likwidacja rachunku bankowego funduszu może nastąpić tylko wówczas, gdy wydana zostanie ostatnia złotówka ze środków socjalnych.
Podstawa prawna:
– art. 12 – 12 a ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn. DzU z 1996 r. nr 79, poz. 118 ze zm.)