Sprzedawca musi dbać o jakość produktu
Każdy sprzedawca odpowiada wobec nabywcy za jakość zbywanego przedmiotu. W reżimach tej odpowiedzialności trzeba rozróżnić rękojmię za wady oraz gwarancję.
W ramach tej pierwszej kupujący – o ile sprzedana rzecz ma wady – może od umowy odstąpić albo żądać obniżenia ceny. Chyba że sprzedawca zadziała szybko i niezwłocznie bądź wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad, bądź też wady usunie.
Nieco inaczej jest przy gwarancji. Tu gwarant – czyli osoba wystawiająca dokument gwarancyjny – zobowiązuje się usunąć wady (albo dostarczyć produkt niewadliwy), jeżeli te ujawnią się w terminie określonym w gwarancji. Co ważne, o ile wystawienie gwarancji zależy od woli sprzedawcy, o tyle rękojmia wynika wprost
z przepisów. Tyle tylko, że kupujący może uzgodnić ze zbywcą pewne zmiany. Wolno im mianowicie uprawnienia z rękojmi rozszerzyć, ograniczyć albo w ogóle wyłączyć.
—P.Wrz.