Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Przedsiębiorca może oddać niepełnowartościowy towar

14 kwietnia 2009 | Gazeta prawa i podatków | Paweł Wrześniewski

Jeśli towar kupiony na potrzeby firmy okazał się wadliwy, możesz skorzystać nie tylko z gwarancji, lecz także rękojmi

Gwarancja i rękojmia to dwa różne uprawnienia. W przypadku pierwszej, gdy nie zastrzeżono inaczej, gwarant ma obowiązek usunąć wady fizyczne rzeczy (pęknięcia, niedopasowanie elementów itp.) lub dostarczyć rzeczy wolne od wad, jeśli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji (art. 577 kodeksu cywilnego).

Nieco inaczej wyglądają zasady rękojmi. Jeżeli rzecz sprzedana ma wady, kupujący może od umowy odstąpić albo żądać obniżenia ceny. Nie może tego uczynić jedynie wtedy, gdy sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, gdy rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba że wady są nieistotne (art. 560 k.c.).

Uwaga

Gwarancja dotyczy tylko wad fizycznych, rękojmia obejmuje również wady prawne.

To ostatnie pojęcie oznacza sytuację, gdy sprzedana rzecz stanowi własność osoby trzeciej bądź jest obciążona jej prawem (np. została wcześniej oddana w zastaw) albo gdy prawo w ogóle nie istnieje (np. sprzedana wierzytelność w rzeczywistości nie istnieje).

Nie każda taka...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8292

Spis treści
Zamów abonament