Remonty ważne tak jak budowa nowych dróg
Na remonty wydajemy nie tylko mało, ale co gorsza źle. Na 1 km istniejących dróg to tylko ok. 1,2 tys. euro rocznie
Brak autostrad i dróg ekspresowych nie jest jedyną bolączką polskich kierowców. Drugą chorobą polskich dróg jest ich zły stan techniczny. Blisko połowa dróg krajowych znajduje się w złym lub niezadowalającym stanie technicznym. Tylko około jednej piątej jest przystosowane do nośności 11,5 tony na oś – standardu w Unii. Pozostała ich część jest rozjeżdżana. Aż 40 proc. wymaga najbardziej kosztownych remontów obejmujących wyrównanie i wzmocnienie nawierzchni. W stanie jeszcze gorszym niż drogi krajowe są drogi wojewódzkie i powiatowe. Remontów wymaga ok. 70 proc. z nich.
Ile wydajemy?
W Polsce na utrzymanie kilometra istniejących dróg wydaje się przeciętnie ok. 1,2 tys. euro rocznie, a np. w Szwajcarii czy Norwegii – 6 tys., w Wielkiej Brytanii – ponad 5 tys., w Danii – 4 tys., a we Francji i Grecji – 2,5 tys. Oczywiście, jesteśmy biedniejszym krajem i nie stać nas na wydawanie podobnych sum...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta