Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Nowy sposób na nierzetelnych kontrahentów

20 kwietnia 2009 | Prawo | Konrad Piłat

Firma, której kontrahent już pół roku spóźnia się z uregulowaniem faktury, powinna go zawiadomić, że zamierza skorzystać z ulgi na złe długi. Jeśli tylko ma pieniądze, powinien zapłacić. Inaczej czekają go problemy z fiskusem

Od 1 grudnia ubiegłego roku zmieniły się zasady korzystania z tzw. ulgi na złe długi.

Ma ona na celu ochronę sprzedawców towarów i wykonawców usług, którym kontrahenci nie zapłacili za wystawione faktury. Zgodnie z ogólnymi zasadami podatku od wartości dodanej sprzedawca musi bowiem od razu ująć fakturę i wynikający z niej VAT należny. Problem się pojawia, gdy nie otrzymuje zapłaty: nie dość, że firma poniosła koszty, które nie przyniosły przychodu, to musi płacić VAT (najczęściej według 22-proc. stawki). Ulga na złe długi pozwala po spełnieniu określonych warunków skorygować VAT należny wynikający z nieopłaconych faktur. Co prawda, istniała ona także przed 1 grudnia 2008 r., ale w takiej formie, że nie miała praktycznego znaczenia.

Korzyści dla wierzycieli i...

– Przed nowelizacją skorzystanie z ulgi na złe długi wymagało spełnienia tak wielu warunków, że w praktyce prawie nikt nawet nie próbował tego teoretycznego ułatwienia. Wprowadzone 1 grudnia 2008 r. rozwiązania są znacznie lepsze dla...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8297

Spis treści
Zamów abonament