Radość malowania modlitwy
W berlińskiej Gemäldegalerie Kulturforum dwie niezwykłe wystawy: zderzenie malarstwa Giotta i Rothki oraz twórczości Rogiera van der Weydena i Mistrza z Flémalle
W berlińskich muzeach nie widać kryzysu. Zwłaszcza tłumnie jest w Kulturforum, gdzie konkurują ze sobą dwie ekspozycje. Malarski dyskurs obejmuje prawie osiem stuleci, a dotyczy odmiennego podejścia do wiary. Rzec można, w sferze ducha i na płaszczyźnie ciała.
Rytm medytacji
Spotkanie Marka Rothki i Giotta di Bondone odbywa się w zaimprowizowanej kaplicy. Prawie 800 lat różnicy w czasie – a u obydwu twórców zbliżona aura. Obaj próbowali oddać istotę mistycznego uniesienia. A zarazem byli rasowymi malarzami, dla których liczyło się brzmienie koloru, waloru i idealnie wyważone proporcje układu.
Prawą i lewą stronę tej niezwykłej świątyni zajmują obrazy włoskiego geniusza. Namalowane na deskach, pochodzą z dojrzałej fazy jego twórczości, z około 1315 roku. „Ukrzyżowanie Chrystusa” i „Śmierć Marii” mają złote, gładkie tła – pozostałość bizantyńskiej tradycji. Ale rytm, dynamika i rzeźbiarskie wyciosanie postaci to nowości...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta