Dyżur nie jest zawsze wliczany do czasu pracy
W ostatnim mieliśmy kłopoty z siecią komputerową. Dlatego dwóm z informatyków zleciliśmy dyżury w domu. Pracownicy ci czekali na wezwanie telefoniczne. Jak rozliczyć czas takiej gotowości do pracy?
Tak. Pracodawca może zobowiązać pracownika do pozostawania poza normalnymi godzinami pracy w gotowości do wykonywania pracy wynikającej z umowy o pracę w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym.
Jest to po prostu dyżur. Jego czasu nie wlicza się do czasu pracy, jeżeli podczas dyżuru pracownik nie wykonywał zadań. Jednocześnie czas pełnienia dyżuru nie może naruszać prawa pracownika do odpoczynku tygodniowego i dobowego.
Za czas dyżuru, z wyjątkiem tego pełnionego w domu, pracownikowi przysługuje czas wolny od pracy w wymiarze odpowiadającym długości dyżuru. A w razie braku możliwości udzielenia czasu wolnego – wynagrodzenie.
Podstawa prawna:
– art. 1515 kodeksu pracy (tekst jedn. DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.)