Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Do przerwania urlopu trzeba mieć powód

28 października 2009 | Gazeta prawa i podatków | Sylwia Gortyńska

Pracownik pojechał na wakacje. Jego córka zachorowała, dlatego wrócili z wczasów. Czy wiedząc o tym, mogę nakazać mu wcześniejszy powrót do pracy?

Nie

Każdy pracownik ma prawo do nieprzerwanego corocznego odpłatnego wypoczynku. Pracodawca musi to szanować. Dlatego nie może go odwołać z urlopu, kiedy zechce.

Jest to dopuszczalne jedynie wówczas, gdy obecności pracownika w zakładzie wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu. Nic nie wskazuje, aby tak było w przypadku czytelnika. Tymczasem nakazanie pracownikowi powrotu z urlopu – gdy nie zaistniały niezbędne warunki dopuszczalności takiego odwołania, a rzeczywisty cel działania pracodawcy był inny – kwalifikuje się do uznania za niezgodne z zasadami współżycia społecznego. Potwierdził to Sąd Najwyższy w wyroku z 9 lutego 1967 r. (III PZP 22/66).

Podstawa prawna:– art. 167 kodeksu pracy (tekst jedn. DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.)

Brak okładki

Wydanie: 8459

Spis treści
Zamów abonament