Po likwidacji środka trwałego mogą być problemy z VAT
Gdy środek trwały przestaje być przydatny w działalności gospodarczej, zostaje podjęta decyzja o jego likwidacji. Jej skutki w VAT zależą od sposobu zadysponowania zlikwidowanym składnikiem majątku
Pojęcie likwidacji budzi spore wątpliwości na gruncie ustaw o podatkach dochodowych. Dotyczą one możliwości uznania za koszt uzyskania przychodu niezamortyzowanej części inwestycji, nie powinny mieć jednak wpływu na rozliczenie VAT.
Zatem analizując konsekwencje w VAT likwidacji środka trwałego (w tym także inwestycji w obcym środku trwałym), należy przyjąć założenie, że likwidacja oznacza każdą formę zadysponowania nim, która powoduje, że nie jest już wykorzystywany przez podatnika dla celów prowadzonej działalności (nie tylko jego fizyczne zlikwidowanie).
Likwidacja pojedynczego środka trwałego
W związku z likwidacją pojedynczego środka trwałego w grę wchodzą m.in. następujące sytuacje:
- sprzedaż zlikwidowanego składnika majątku,
- fizyczna jego likwidacja (zniszczenie),
- pozostawienie zlikwidowanego środka trwałego w firmie, ale niewykorzystywanie go dla celów prowadzonej działalności.
Sprzedaż nie powinna stanowić źródła problemów. Zastosowanie znajdą tu bowiem ogólne zasady opodatkowania VAT odpłatnej dostawy towarów (przy czym szczegółowe konsekwencje będą uzależnione np. od rodzaju zlikwidowanego środka trwałego).
Jeśli chodzi o pozostałe warianty postępowania, szczególną uwagę należy zwrócić na takie przypadki,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta