Dobry projekt serwisu ważniejszy niż reklama
Nie może być przeładowana funkcjami. Musi umożliwiać łatwe dotarcie do informacji. Bardzo ważna jest sprawna wyszukiwarka. Źle zaprojektowany serwis zniechęca internautów, co odbija się na dochodach
Każdy internauta spotkał się kiedyś z sieciową witryną, która go zirytowała. Przyczyną było prawdopodobnie złe zaprojektowanie elementów strony. Zaniedbanie tej kwestii może spowodować, że serwis WWW stanie się niemal bezużyteczny dla większości odbiorców, nawet jeśli zawiera wszystkie poszukiwane przez nich informacje czy funkcje.
Analizą takich sytuacji zajmują się wyspecjalizowane firmy i eksperci w dziedzinie usability (użyteczność serwisów WWW) oraz projektowania interfejsów użytkownika.
Dla atrakcyjności serwisu duże znaczenie ma np. odpowiedni dobór grafiki, kolorów czy wygodne rozmieszczenie elementów na stronie. Jednak estetyka nie jest najważniejsza.
– Liczy się przede wszystkim ergonomia, czyli wykorzystanie wcześniejszych doświadczeń internauty – wyjaśnia Piotr Szczepański, dyrektor działu interfejsu użytkownika w QXL Poland, firmie, która jest operatorem portalu handlowego Allegro.pl. – Źle zaprojektowany serwis rodzi frustrację u użytkownika, sprawia, że kluczy on w poszukiwaniu celu, musi się domyślać, do czego służą poszczególne elementy.
Żadna kampania promocyjna nie zmusi użytkownika, żeby został na stronie WWW, jeśli nie będzie wiedział, jak z niej korzystać.
Mniej znaczy lepiej
Istnieje kilka ogólnych wytycznych dotyczących projektowania serwisów. Ale w zasadzie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta