Pasierbica wykwintna i pełna wdzięku
Jeden z największych mistrzów portretu doby postromantyzmu.Henryk Rodakowski malował realistycznie, z umiarem i prostotą.
Mimo dostojeństwa póz i powściągliwej mimiki modele Rodakowskiego przykuwają uwagę widzów. Zdają się łączyć sprzeczności: są monumentalni, a zarazem prywatni; skromni, jednocześnie reprezentacyjni; naturalni, lecz także wytworni.
Do tego konterfektu Leonia Blühdorn pozowała ojczymowi jeszcze jako panna. Było to zimą na przełomie 1870 i 1871 roku. Malarz z żoną i młodziutką pasierbicą schronił się w Toskanii, byle dalej od wojny prusko-francuskiej. We Florencji zwiedzał muzea, studiował renesansowe zabytki, a także bywał na balach i przyjęciach. Nie dlatego, żeby specjalnie lubił tego typu rozrywki, ale dla dobra Leonii, panienki na wydaniu.
Obraz pokazuje ją w rozkwicie młodości, pełną niewymuszonego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta