Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Artysta od strony garderoby

25 lutego 2010 | Styl życia | Joanna Bojańczyk
Chopin ok. 1847 r.
źródło: Wikipedia
Chopin ok. 1847 r.
Piotr Adamczyk, filmowy Chopin, ubrany przez Magdalenę Tesławską
autor zdjęcia: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
Piotr Adamczyk, filmowy Chopin, ubrany przez Magdalenę Tesławską
Yamamoto 2010, dyskretna interpretacja dandyzmu
źródło: EAST NEWS
Yamamoto 2010, dyskretna interpretacja dandyzmu
Krzysztof Warlikowski  i oryginalne,  choć klasyczne,
autor zdjęcia: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
Krzysztof Warlikowski i oryginalne, choć klasyczne,
Edward  Dwurnik i malarski krawat
autor zdjęcia: BARTŁOMIEJ ZBOROWSKI
źródło: Fotorzepa
Edward Dwurnik i malarski krawat
O dandyzmie czytaj też rozmowę w magazynie „Beethoven”, który ukaże się podczas XIV Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena
źródło: Rzeczpospolita
O dandyzmie czytaj też rozmowę w magazynie „Beethoven”, który ukaże się podczas XIV Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena

Chopin bardzo dbał o wygląd. Miał m.in. bluzę z guziczkami z masy perłowej. Arystokracja doceniła jego muzykę. I elegancję

Czy Chopin był dandysem? „Był dystyngowany. Była to dystynkcja naturalna, wyrażająca się szczególnie w sposobie bycia, jak w wyglądzie zewnętrznym, o który dbał bardzo” pisał Wilhelm Lenz, uczeń kompozytora.

Ubierał się ze starannością. Drobny, chorobliwie chudy (przy wzroście 170 cm ważył 43 kg), z małymi stopami, sylwetką wpisywał się w modę pierwszych dekad XIX wieku, która nakazywała mężczyźnie kształty prawie kobiece: spadziste ramiona, zarysowaną talię, wystające biodra. Cenił dobre mydła i wody zapachowe, otaczał się pięknymi przedmiotami. Spis inwentarza, jaki sporządzono po jego śmierci, a który opublikował „Rocznik Chopinowski”, wymienia m.in. zegar i komodę Boulle’a, kilimy haftowane tapiserią, chińskie wazy.

Krój kiulotek

Jaką wagę przywiązywał do ubrania, jak znał się na nim, jak sprecyzowane miał wymagania, mówią jego listy (cytuję za książką Ryszarda Przybylskiego „Cień jaskółki”). Już w wieku 15 lat w liście do Jana Białobłockiego Fryderyk komunikował: „Mam nowe kiulotki z kortu rojalnego... dobrze zrobione (choć to ostatnie nieprawda), nową chustkę na szyję, czyli innym terminem, bobyś może tego nie zrozumiał, krawatę...”. Już wtedy wiedział, że kiulotki, czyli...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8558

Spis treści
Zamów abonament