Za wyrządzoną szkodę odpowie pracodawca
Stratę, którą poniosła osoba trzecia na skutek działania pracownika, naprawi szef. Dopiero później wystąpi z roszczeniem regresowym do zatrudnionego, ale nie zawsze odzyska to, co zapłacił
Wyobraźmy sobie taką sytuację: pracownik serwisu po zlikwidowaniu usterek w samochodzie klienta wyjechał na drogę. Chciał się upewnić, czy wszystko zostało prawidłowo naprawione. Niestety, auto wpadło w poślizg i uderzyło w drzewo.
Kto w takiej sytuacji naprawi szkodę: pracownik czy pracodawca? A może jeden i drugi?
Pracodawca odpowie na podstawie kodeksu cywilnego, a pracownik na podstawie kodeksu pracy na podstawie przepisów o odpowiedzialności materialnej (art. 114 k.p. do 127 k.p.).
Z nią mamy do czynienia wtedy, gdy łącznie wystąpią następujące przesłanki:
- bezprawne działanie pracownika (niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązków),
- szkoda w mieniu pracodawcy,
- wina pracownika,
- związek przyczynowy między szkodą a bezprawnym działaniem zatrudnionego.
Pracownik może odpowiadać nie tylko za jedną, ale też za kilka powstałych szkód. Jedyny warunek jest taki, że każda musi być spowodowana odrębnymi czynami. Jeżeli natomiast naruszył jednym czynem kilka obowiązków i na skutek tego powstała jedna szkoda, to poniesie tylko jedną odpowiedzialność.
A co, jeśli jedną szkodę popełni kilku zatrudnionych?
Wówczas każdy z nich ponosi odpowiedzialność stosownie do stopnia winy oraz tego, w jaki sposób się do szkody przyczynił. A jeżeli trudno to ustalić, to pracownicy odpowiadają w częściach...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta