Weneckie galery do wynajęcia
Podczas krucjat doniosłą rolę odegrały weneckie galery, które już w trzeciej wyprawie przewoziły krzyżowców przez Morze Śródziemne. Galery okazały się bardzo uniwersalne.
Wykorzystywane były jako okręty wojenne i statki handlowe. Wenecjanie używali galer nawet do dłuższych podróży. W X – XII w. pojawiła się duża liczba odmian: galeoty, fusty, brygantyny – wszystkie wywodzące się z galer podłużnych, a więc wojskowych. Z kolei tarydy, panfiny,
galeony i galeonki należały do galer ciężkich, które były statkami okrągłymi, czyli handlowymi. Galer używali także Arabowie i północnoafrykańskie plemiona berberyjskie. Były to feluki, których proporcje długości do szerokości kadłuba były uniwersalne – pomiędzy okrętem i statkiem.
Burta galery wznosiła się nieco ponad metr nad powierzchnię wody, a zanurzenie wynosiło 2 m. Galery miały do 55 m długości i wyporność dochodzącą do 200 – 250 ton. Na stępkę szkutnicy zawsze wybierali dębinę. Z tego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta