Pisarka na zakręcie
Krystyna Siesicka, klasyk literatury młodzieżowej, nie widziała nic niestosownego między swą publiczną rolą a tajną służbą dla SB
Chociaż krytycy na czele z Janem Walcem i Andrzejem Doboszem miażdżyli książki Krystyny Siesickiej, zarzucając im powierzchowność, infantylizm, należała i należy – bo mimo 82 lat wydaje dalej – do najbardziej ulubionych, poczytnych pisarek, której książki biły w Peerelu rekordy popularności. Wychowało się na nich kilka pokoleń nastolatków, a zwłaszcza nastolatek.
Zdaniem Walca zrobiła jedną z najszybszych i najbardziej błyskotliwych literackich karier w Polsce Ludowej. Zaczynała bowiem od felietonów w „Kobiecie i Życiu” oraz „Filipince”, ale jako pisarka w wieku już bardzo dojrzałym, zabłysnęła w drugiej połowie lat 60. „Zapałką na zakręcie”, po której posypało się przeszło 30 bestsellerowych książek, wydawanych w rekordowym tempie około dwóch rocznie. Najbardziej znane to m.in. „Zapach rumianku”, „Fotoplastikon”, „Beethoven i dżinsy”, wychodzące w stutysięcznych nieraz nakładach, kieszonkowych seriach, kilkakrotnie wznawiane. W latach 1966 – 2000 jej książki wydane zostały w ponad
3,5 mln egzemplarzy, a wciąż są wznawiane stare, wychodzą nowe. Wiele z nich było tłumaczonych, zwłaszcza na „zaprzyjaźnione” języki, filmowanych („Jezioro osobliwości”), adaptowanych przez radio i telewizję.
Nie tylko w Peerelu, ale też w wolnej już Polsce obsypano Siesicką deszczem najważniejszych nagród dla pisarza młodzieżowego: Orlim Piórem od czytelników „Płomyka” (1972),...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta