Są korzyści podatkowe, ale niewystarczające
Świadczenia wynikające z umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym miały być podatkowo neutralne. Czy przepisy wprowadzające preferencje podatkowe dla takich projektów rzeczywiście zapewniają tę neutralność?
Na podstawie ustawy z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (dalej ustawa o PPP) przedmiotem PPP jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyka między podmiotem publicznym i partnerem prywatnym. Jednym z istotnych elementów kosztotwórczych wpływających na opłacalność przedsięwzięcia są ciężary podatkowe.
We fragmencie uzasadnienia do projektu ustawy o PPP wskazano, że celem ustawodawcy było zapewnienie neutralności podatkowej świadczeń, które wynikają z umowy o PPP zawieranej między partnerem prywatnym i podmiotem publicznym.
Warto zatem sprawdzić, czy przepisy wprowadzające preferencje podatkowe rzeczywiście zapewniają neutralność podatkową świadczeń wynikających z umowy o PPP. Ponieważ projekty PPP prowadzone są głównie przez spółki kapitałowe, skupimy się na regulacjach ustawy o CIT.
Inwestycja przez spółkę celową
Gdy inwestycja jest realizowana przez spółkę celową, przepisy wskazują, że w razie objęcia przez podmiot publiczny udziałów w niej w zamian za wkład w postaci środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do przychodów tego podmiotu nie zalicza się wartości nominalnej udziałów w spółce celowej (art. 12 ust. 4 pkt 19 ustawy o CIT).
Ponadto, na mocy art. 15 ust. 1k pkt 1a ustawy o CIT, w razie sprzedaży przez strony PPP...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta