Promocja eksportu: trzeba strategii i wsparcia polityków
Wciąż nie mamy spójnego i skutecznego pomysłu wspierania polskich produktów i usług. W podboju zagranicy powinni pomagać politycy
O tym, jak promować polski eksport dyskutowali uczestnicy debaty zorganizowanej przez ”Rz” oraz Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.
– Wspieranie eksportu jest zadaniem ustawowym Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, ale także jej celem strategicznym – podkreśla Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP. Agencja zbadała zachowania małych i średnich firm. – Wynik nie jest imponujący. Z sektora małych i średnich firm tylko 5 proc. eksportuje – informuje Lublińska.
Przedsiębiorcy politykę eksportową opierają głównie na jakości produktu oraz cenie. Ich wyroby trafiają przede wszystkim na niewielkie rynki. Agencja pytała też o plany eksportowe – w najbliższym czasie planuje go jedynie ok. 3 proc. firm, głównie średnich. Wychodząc za granicę, polskie firmy działają zwykle intuicyjnie. Tylko 10 proc. przeprowadza analizy eksportowe.
– Wyniki badań doprowadziły m.in. do zaoferowania firmom dotacji pod nazwą ”Paszport do eksportu” z programu ”Innowacyjna gospodarka” (działanie 6.1) – podkreśla prezes PARP.
O te dotacje mogą się ubiegać mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, których udział eksportu w całkowitej sprzedaży nie przekroczył w poprzednim roku obrotowym 30 proc., oraz te, które eksport chcą dopiero rozpocząć. Dofinansowanie przydzielane jest w dwóch etapach. W pierwszym firma przygotowuje plan rozwoju, zlecając go zewnętrznemu doradcy, na co może uzyskać...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta